Friday, July 6, 2012

nenek oh nenek ♥

Assalamualaikum :)
petang ni saya nak share pasal nenek saya
bukan nak mengeluh
tapi 
nak luahkan
ape yang terbuku di hati sejak saya jadi
 "Super Nanny For My Nenek"

nenek saya ni kire dah jadi O.K.U
semenjak die kene strok tahun lepas
akibat pendarahan di otak 
saya memang pernah menjaganya sejak dari awal dia disahkan strok
so 
korang paham-paham jewla bagaimana rase nyer 
menjaga
menyuap
mandikan
&
pakaikan pakaian
termasuk pakaikan Pampers~
untuk orang tua

for me,
 menjaga orang tua lagi susah berbanding menjaga baby
hal ini kerana (skema nyer... =.=")
orang tua dah pandai bercakap, mengata, menjerit, memaksa & mogok
secara terang-terangan
tapi
baby plak, walau dia lapar, die hnya menangis dan bile die kenyang die hnya akan senyum, then tidurzzz
tanpa komen ape-ape pasal susu cair la, bubur tawar la,
and even mengata pasal ape yang korang buat
baby akan terima segalanya
sbb tuh baby itu suci :)

memang betul bile tua nyer seseorang itu, maka dia akan berperangai seperti kanak-kanak
sentiasa perlukan perhatian 
daripada orang lain terutama daripada anak-anaknya
namun begitu
cara mereka itu yang kurang enak diterima pakai oleh hati orang lain termasuk la cucunya ini
"i admit that, that`s why i`m telling u this story"

bagi saya 
adat la bagi seorang remaja mempunyai sifat M.A.L.A.S yang melampau
tapi kami pun tahu mengawalnya kerana kami tidak mahu menyusahkan orang yang kami sayang
namun bila selalu dipanggil dengan  cara 
menjerit nama entah sape-sape dengan harapan cucu nyer ini boleh ikut saja arahan nyer
kemooonnn la~~
saya ni cucu nenek name nyer F.A.T.I.N !
bukan edah la. minah la.
pastu boleh tanyer "Saper Name KO??"
sampai hati nenek panggil ko ! 
dekat saya 

yang paling saya kecik hati
nenek boleh asik ingat pada cucu kesayangan nenek yang bernama S.H.A.H.R.U.L tuh
even die pernah pukul, herdik nenek time nenek sihat walafiat dulu
saya rasa mcm nenek ni bukan nenek saya yang dulu
baru sekarang saya tahu perangai sebenar nenek 
setelah anak - anak & menantu nenek ceritakan segalanya kepada saya
mungkin ini pembalasan untuk nenek
tapi nenek tidak pernah sedar, dan masih keras kepala seperti dulu
kenape nenek jadi macamtuh??
percaya & taksub sangat dengan bende tahyul ni tanpa pikirkan logik akal
astaghfirullah al-azim
mintak jauh daripada bende-bende khurafat begini

saya sebagai cucu
bukan nak ape
cume harapkan nenek berubah dari semasa ke semasa
faham kondisi orang lain
bukan semua orang boleh beri layanan sempurna kepada kita
kerana mereka juga ada hal masing-masing
saya doakan nenek cepat sihat & ceria selalu
jangan nangis je merintih pasal bende yang entah ade entah tidak
oke,,

moral of the story 
1) jangan terlalu keras kepala kerana anda mungkin akan dipecahkan kepala oleh orang lain
2) jangan percaya sangat akan benda tahyul kerana anda mungkin akan terima nasib seperti Toyol 
3) jangan M.A.L.A.S kerana anda akan jadi pembuat kerusi malas

okey.
wassalam




p/s : semua pics ikhlas dari mr.Google :)

No comments: